of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Ijs en sneeuw

Het was winter ,en er lag ijs 

Ik twijfelde , ga ik naar het park , of niet . Nee , maar niet . Veel sloten 

Ik besloot het park over te slaan totdat het ijs weg zou zijn 

Een aantal dagen daarna kwam ik weer in het park , en ik kreeg een zeer triest verhaal.  

Er waren een aantal honden het ijs opgegaan , allemaal jonge honden , en die luisteren nog niet altijd perfect 

En er was een hond die was er doorgezakt , en onder het ijs terechtgekomen.  Eigenaar er direct achteraan , hulpdiensten gealarmeerd . Maar helaas , de hond was niet gemakkelijk te vinden . En eenmaal gevonden overleden , eigenaar werd met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis vervoerd . Zeer traumatisch . 

Wellicht overbodig om te zeggen 

Maar let goed op je hond ! Laat hem niet op het ijs , doe voorzichtig met een pup . Hou de hond zo nodig aan de lange lijn als je langs water wandelt , zeker als er ook veel sneeuw ligt. 

En bedankt voor jullie bestelling weer om deze te ontvangen. Fijn dat jullie geen verzendkosten rekenen 

 

 

 

Deze week moet je de pootjes van je hond insmeren met vaseline.

Tijdens deze koude temperaturen wordt er uit voorzorg vaak zout op de grond gestrooid. Honden kunnen hier erg last van krijgen. De kussens van de poten voelen pijnlijk aan bij de hond en bovendien kunnen er wondjes en irritaties aan de poten ontstaan. Om dat te voorkomen kun je, voordat je naar buiten gaat met je viervoeter, de poten insmeren met vaseline. Dit stoot niet alleen het zout af, maar verhardt ook de kussentjes tijdens de koude temperaturen.

Toch in de pekel gelopen
Heeft je hond toch over het zout gelopen? Spoel dan de poten schoon met lauw water en kom de volgende keer beslagen ten ijs met deze tip (letterlijk en figuurlijk).

Geüploade bestanden:
  • australian-shepherd-5902417_640.jpg

3de tip 

Lange haren pootjes wegknippen

Heeft jouw hond prachtige wuivende lokken? Knip dan voordat je naar buiten gaat de lange haren weg tussen de voetzolen. Er kunnen sneeuw- of ijsklompjes aan de haren vastkleven. Behalve dat dit niet lekker loopt, kan dit voor wondjes zorgen en het lopen belemmeren. Zitten er toch ijsklompjes aan de poten van je hond? Trek hier niet aan! Knijp erin, zodat het smelt of knip het alsnog weg.     

Ik had deze hondenvoer gekocht en was super tevreden misschien een aanrader voor anderen mensen 

Royal Canin Selection Croc - Hondenvoer - 20 kg

 

Geüploade bestanden:
  • winter-3267564_640-1.jpg
Hoe weet je of je hond het koud heeft?
Rillen
Hond is in zichzelf gekeerd, maakt geen contact
Problemen met ademhalen
Zwakke hartslag
De normale lichaamstemperatuur van een hond is gemiddeld 38°C / 39°C.Wanneer deze onder 37,5°C komt, bel dan zeker met je dierenarts.
Bevriezingsverschijnselen
De huid is bleek en blauw en in een later stadium rood en opgezwollen
De hond heeft pijn aan de oren, staart of poten.
 
 

Laat de hond geen sneeuw eten

Laat je hond geen sneeuw eten. Het is natuurlijk grappig om te zien wanneer een hond zich gedraagt als een sneeuwschuiver, maar zoals je zelf ook weet is sneeuw erg koud. Als een hond veel sneeuw binnenkrijgt kan dit lijden tot buikgriep/ darmklachten. Laat hem dus ook geen sneeuwballen vangen en lach niet als de hond sneeuw hapt. Hiermee beloon je het gedrag en gaat hij het vaker doen.

Het groeiboek voor honden - hondenboek - dierenboek - informatie hond - plakboek

 Pas op voor antivries

Sommige honden kunnen de verleiding niet weerstaan: antivries heeft voor honden een onweerstaanbare zoete geur en smaak. In antivries zit enthyleenglycol en dit is extreem giftig voor honden. Zelfs als het maar om een klein beetje gaat. Heb je het vermoeden dat je hond antivries binnen heeft gekregen? Neem direct contact op met je dierenarts.

Mijn hondjes van sokkenwol